سلراید

سلراید


در کنار تمام مزایای فروش در دیجی کالا ضعف هایی نیز مشاهده می شود که یکی از آنها مربوط به فرایند حسابرسی و بازپرداخت مطالبات فروشندگان است.

فرایند حسابرسی و پرداخت مطالبات فروشندگان دیجی کالا چگونه است؟

وقتی شما کالایی را پس از فروش به دیجی کالا تحویل می دهید این کالا پس از خروج از انبار دیجی کالا به حساب شما منظور می‌گردد و در صورت مرجوع شدن کالا از حساب شما کسر شده و به انبار ارجاع می شود. پس از فروش قطعی و پایان دوره حسابرسی تمامی هزین‌های مربوطه از کالا کسر شده و الباقی به شما پرداخت می‌شود. اما مشکلات فرایند حسابرسی…

عدم ارایه کد یونیک برای هر سفارش در صورتحساب دیجی کالا:

فرض کنید شما در یک بازه 15 روزه از ابتدا تا پایان دوره، تعداد 10 کالا ارسال کرده اید. در پایان دوره تعداد 8 کالا برای شما محاسبه می‌شود. احتمال می‌دهید که 2 کالای باقی مانده یا در انبار هستند و یا در صورتحساب دوره بعد لحاظ خواهد شد. اما هیچگاه نمی‌توانید اطمینان حاصل کنید که سرنوشت کالاهای شما چه شده است. دلیل آن این است که دیجی کالا به صورت اختصاصی برای هر سفارش یک کد یونیک به شما ارایه نمی کند. و کدی که در صورتحساب مشاهده می‌شود یکتا نبوده و قابل ردیابی نیست. این موضوع یکی از ابهامات مالی در دیجی کالا می باشد. در حالی که فروشگاههایی مانند باسلام از انضباط و شفافیت مالی مناسبی برخوردار هستند.

نامشخص بودن بازه دقیق دوره پرداخت:

دیجی کالا دوره پرداخت خود را در حال حاضر به صورت 15 روزه اعلام کرده است. اما برای سلر مشخص نیست که پایان این دوره دقیقا پس از ارسال کدام محموله و کدام کالاها است. یعنی مشخص نیست چه تعداد از کالاهایی که در روزهای پایانی دوره ارسال شده‌اند در صورتحساب شما منظور خواهد شد. چرا که دیجی کالا در توضیحات فرایند مالی اعلام کرده است که “تنها کالاهایی که برای مشتری ارسال شده‌اند مورد تسویه قرار می‌گیرند” و چون برای سلر مشخص نیست که چه سفارشاتی ارسال شده‌اند و باید در صورتحساب ذکر شده باشند لذا هیچگاه از وضعیت برخی از کالاها آگاه نخواهد شد.

عدم ارایه توضیحات دقیق مالی به فروشندگان:

در بخش آموزش های دیجی کالا توضیحات دقیقی از فرایند مالی و هزینه های کسر شده ارایه نشده است. این موضوع به خودی خود به هر چه بیشتر شدن ابهامات مالی و بی انضباطی دامن می زند. این درحالی است که دیجی کالا از تیم آموزشی خوبی برخوردار است و امکانات مناسبی جهت ارایه مقالات آموزشی فیلم و عکس دارد. به عنوان مثال به صورت دقیق بیان نکرده است که هزینه ارزش افزوده را روی کدام آیتم‌های صورتحساب لحاظ می‌کند. علاوه بر این در فایل اکسل صورتحساب دیجی کالا به حدی آشفتگی تعبیه شده است که از حوصله فروشندگان خارج است. در یک فایل اکسل بیش از 10 شیت مختلف قرار دارد که جداول مجزایی از سرنوشت محصولات ارایه داده است. در صورتی که این امکان وجود دارد که برای هر سفارش یک جریان خطی دیده شده و به صورت شفاف وضعیت کالا قابل مشاهده باشد.

درآمد توسعه پلتفرم دیجی کالا:

گاهی در صورتحساب فروشندگان مبالغی درج می‌شود که به هیچ عنوان ردپایی از آنها در وبسایت دیجی کالا یافت نمی‌شود و در خصوص آن هیچ اطلاع رسانی صورت نگرفته است. به عنوان مثال اخیرا آیتمی را با عنوان “درآمد توسعه پلتفرم” به صورتحساب اضافه کرده است که موجب نارضایتی بسیاری از فروشندگان شد. آنها ابراز می‌دارند که تعهد اساسی دیجی‌کالا به فروشندگان که در قرارداد ذکر شده است ارایه پلتفرم مناسب فروش است که بابت آن کمیسیون دریافت می کند اما اکنون بار هزینه‌های آن را نیز بر گرده فروشندگان گذاشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *